کد مطلب:243847 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

لعنت کردن ابو سمهری و ابن ابی الزرقاء
[165] 15 - و نیز گفته است:

از اسحاق بن انباری روایت شده است كه گفت: امام جواد علیه السلام به من فرمود: ابوسمهری چه كرد، خدایش لعنت كند؛ كار او دروغ بستن به ماست، در حالیكه او و ابن ابی الزرقاء را دعوت گران به سوی ما می پندارد؛ اما شما را گواه می گیرم كه من از آن دو نفر، به خدای متعال تبری می جویم؛ آن دو، فتنه انگیز و مورد لعنت و نفرین اند.

ای اسحاق! مرا از آن دو، راحت ساز؛ اگر این كار را بكنی خدای متعال تو را با زندگی بهشتی راحت و آسوده خواهد ساخت؛ عرض كردم: فدایت گردم! آیا كشتن آن دو، برای من رواست؟ حضرت فرمود: آن دو، دو نفر فتنه انگیزند كه میان مردم فتنه انگیزی می كنند و



[ صفحه 141]



در صدد قتل من و هواداران من هستند و به همین جهت، خونشان هدر و قتلشان برای مسلمانها، روا می باشد؛ با این حال از اقدام آشكار بپرهیز؛ چه اینكه دین اسلام، قتل آشكار را مقید (به اجرای قصاص) كرده است و بترس از اینكه اگر او را آشكارا به قتل رسانی، دلیلش را از تو بپرسند و در اثبات مدعای خود، فرومانی و نتوانی خود را از قصاص برهانی؛ در نتیجه خون مؤمنی از دوستان ما به قصاص خون كافری، ریخته می شود؛ بر شما باد به اقدام پنهانی و غافلگیرانه.

محمد بن عیسی گفت: پس اسحاق، همواره در صدد كشتن غافلگیرانه ی آن دو بود و آنها - كه لعنت خدا بر آنها باد - نیز پیوسته از او، دوری می جستند. [1] .


[1] همان: 811 ح 1013.